Kaudella 2023 ensimmäistä kauttaan ensimmäistä kertaa kilpailtavan suomalaisen rata-autoilun uuden kuninkuussarjan Finnish Racing Championshipin pääluokan TCR Finlandin rengatoimittajaksi kausille 2023 sekä 2024 on valittu Kumho Tyres. Eteläkorealainen rengasvalmistaja toimittaa renkaita myös kansainväliselle TCR World Tourille. Suomessa käytössä on kaksi rengasversiota, S700-sliksirenkaat kuivalla sekä W701 märällä kelillä.
Painottaen moottoriurheilun tärkeyttä Kumhon tuotteissa, kansainvälisen markkinoinnin varajohtaja Janghyuk Yoon on innoissaan Kumhon näkyvyydestä ja tuesta TCR-sarjoissa.
– Vuosien moottoriurheilun teknologisen asiantuntemuksen pohjalta Kumho Tire laajentaa horisonttiaan kumppanina maailmanlaajuisesti TCR-sarjoissa. Jatkamme asemamme vahvistamista korkean suorituskyvyn renkaita tarjoava brändinä, Yoon kertoo.
Jakelusta vastaavaa portugalilainen Race Tyres International. Yhtiöllä on kokemusta TCR-luokan autoista TCR Europesta.
– Onnistuneen ensimmäisen vuoden jälkeen TCR-markkinoilla, Kumho Tire liittyi uutena toimijana mukaan moniin uusiin mestaruussarjoihin vuodeksi 2023, mukaan lukien TCR World Tour, ja nyt myös ylpeänä TCR Finland. Tavoitteenamme yhteistyössä TCR-organisaation kanssa on tuoda markkinoille yksi rengas kiinteällä hinnalla maailmanlaajuisesti kaikille TCR-autojen mestaruussarjoille, kertoo Race Tyres Internationalin toimitusjohtaja Rene Quintaneiro.

Suomessa jälleenmyyjänä toimii RTE-Motorsport. Vuosien ajan kansallisissa ralleissa vahvasti näkynyt varkautelainen yritys ottaa ilolla vastaan myös rata-autoilun mukanaan tuomat mahdollisuudet toimintansa laajentumiselle.
– Olemme toimineet Kumhon kanssa jo 15 vuotta,eli tuote on meille tuttu ja luotettava. Harppaus ratapuolelle on ollut odottamassa, että aika on kypsä. Kahdessa ensimmäisessä osakilpailussa resurssimme ovat vielä jaetut Ralli SM:n kanssa, mutta kolmannesta osakilpailusta alkaen olemme mukana täydellä kapasiteetilla, kertoo RTE-Motorsportin toimitusjohtaja Janne Eronen.

Vannoutuneena rallimiehenä tunnettu Eronen odottaa innolla näkyvyyttä myös ratavarikoilla.
– Tulemme varmasti näkymään myös ratavarikoilla rallivarikoiden lisäksi. Tarkoituksena on saada tuotteitamme laajemmin esille kilparadoille. Kuuntelemme kilpailijoidemme tarpeita ja pyrimme vastaamaan niihin parhaamme mukaan.
Itse myös pikataipaleilla kilpaillut Eronen ei sulje pois suorituskykyisen TCR-auton ratin takana fiilistelyä muiden kiireiden sen salliessa.
– Ajatuksena se ei ole mahdoton, ja mielellään kokeilen kun mahdollisuus tulee. Kuitenkin toistaiseksi liiketoiminnassa on niin paljon kehitettävää, että oma ajaminen jää taka-alalle. Palvellaan ensin asiakkaat laadukkaasti, ja sen jälkeen satsataan omaan ajamiseen ja viihtymiseen, Eronen päättää.
Finnish Racing Championshipille Kumhon valinta rengastoimittajaksi merkitsee luotettavaa ja kustannustehokasta ratkaisua kilparenkaaksi seuraavalle kahdelle kaudelle.
– On hienoa saada TCR Finlandin avauskaudelle vahva kansainvälisten TCR-sarjojen ja renkaiden osaaja Kumho. Kumhon kautta saamme laadukkaan ja kansainvälisesti testatun tuotteen. Lisäksi renkaan ollessa käytössä muissakin sarjoissa, on suomalaiskuljettajien helppo lähteä ajamaan myös ulkomaille. Kahden vuoden sopimus rauhoittaa sarjan toimintaa, ja kilpailijat pääsevät toden teolla säätämään autojaan tuleville kausille -23 sekä -24. Kaikki alkaa olla valmista alkavaa kautta varten, ja kevät etenee huimaa vauhtia, kiittelee FRC-sarjan promoottori Mika Heinonen.

Finnish Racing Championshipin kalenteri 2023
1. 20.-21.5. Alastaro, Virttaa
2. 17.-18.6. Motopark, Virtasalmi
3. 22.-23.7. Vauhtiajot, Seinäjoki
4. 12.-13.8. Porsche Ring, Pärnu, Viro
5. 2.-3.9. Alastaro (Long), Virttaa
6. 16.-17.9. Ahvenisto, Hämeenlinna