FRC:n kuninkuusluokka TCR Finland saa vahvistusta kahdesta pitkän linjan kilpa-autoilijasta, kun Harri Tepponen on varannut ensi kauden kilpanumerokseen 10, sekä Jukka Soimetsä on tehnyt varauksen numeroon 60. Tepposen tallista löytyy valkoinen Cupra TCR, joka oli paikalla myös TCR Finlandin Sampler Day -tapahtumassa syyskuussa. Tepposen polte kilpailla täysi kausi TCR-autolla alkoi sarjan julkistuksen aikoihin, ja keskustelut järjestäjätahon kanssa sinetöivät päätöksen.
-FRC:n promoottori kertoi tulevasta kaudesta, ja näiden keskusteluiden pohjalta päätettiin lähteä mukaan kilpailemaan, Tepponen summaa.
Tepponen on kokenut autourheilija, jolle TCR-autot edustavat korkeaa suorituskykyä ja ensikosketusta tehdasvalmisteiseen autoon.
-Ero muihin kilpailemiini autoihin on huima Cupran ollessa tehdasrakenteinen. Suorituskyky on riittävä, kalusto on keskenään tasaväkistä ja uskon, että tämän luokan autoilla saadaan varmasti hyviä kilpailuita aikaiseksi. TCR on todistanut itsensä luokkana kansainvälisesti, joten toivotaan, että maailmalla toiminut luokka saa jalansijaa myös Suomesta, Tepponen toivoo.

Tulevalta kaudelta Tepponen toivoo tiukkaa rengas rengasta vasten -kilvanajoa, jota TCR on luokkana tarjonnut ympäri maailmaa jo vuodesta 2014 asti.
-Toivon tulevalta kaudelta ehdottomasti hyvää osanottajamäärää ja tiukkoja ja tasaisia kilpailuita. Toki ainahan voittamaan lähdetään, mutta katsotaan, mitä kausi tuo tullessaan, Tepponen kertoo.
Myös toinen pitkän linjan kilpa-autoilija, Suomen ja Baltian moottori- ja rallicross-radoilta tuttu Jukka Soimetsä on kiinnostunut TCR-luokasta. Tulevalle kaudelle Soimetsä on varannut numeron 60.
-Täytän ensi kesänä 60, ja varasin numeron 60 merkkipäivän johdosta. Pyrkimys päästä ajamaan ensi kaudella on kova. Katsotaan, millainen paketti saadaan kasaan ensi kaudelle. Tuntumaa autoihin pyritään ottamaan rataleimatutkinnon yhteydessä järjestettävissä testeissä huhtikuussa, Soimetsä kertoo.

Kilpa-autoilun vuonna 1982 aloittanut Soimetsä on kerännyt kokemusta monista eri luokista. Tutuksi ovat tulleet muun muassa A- ja N-ryhmän rata- ja ralliautot, Mini Tonni sekä Fiat Turbo Uno -merkkiluokka. Viime vuosina Baltian radoilla BMW 335d:llä kilpaillut Soimetsä toivoo paluuta etuvetoisten autojen pariin, joilla hän aloitti uransa.
-Aloitin kilpailun etuvetoisella Minillä, ja myös Turbo Uno ja A- ja N-ryhmän Peugeotit sekä rallipuolella esimerkiksi Golf GTI ovat olleet etuvetoisia. Viime vuosina olen ajanut Baltic Touring Car Championshipissa Bemarilla, mutta se ei tuntunut omalta jutulta. Jotain sarjaa olen ajanut joka vuosi, ja tavoite on juhlistaa merkkipäiviä ajamalla TCR-autolla kilpaa, Soimetsä taustoittaa.
Pitkän linjan monipuolisena harrastajana Soimetsä on myös seurannut TCR-autojen kehitystä ja sarjan kasvua maailmanlaajuisesti. Erityisesti TCR-autoissa Soimetsää kiehtoo suorituskyky ja näyttävä kokonaisuus.
-TCR-sarjasta olen ollut kiinnostunut alusta asti, ja seurannut sarjan kasvua maailmalla. TCR-autoja vastaan olen ajanut Baltiassa, ja huomannut siellä autojen olevan erittäin suorituskykyisiä. Ne karkaavat kurveissa, ja ovat todella tyylikkään näköisiä. Ihka aitoja kilpa-autoja siis. Lisäksi ovat helppoja ylläpitää niiden ollessa valmiita kilpa-autoja. Pelkät huollot ja säädöt itselle mieluisaksi.
TCR Finlandin vuosinumerovaraukseen pääset täältä.