TCR-tietoisku: Mikä on BoP?

TCR-luokan keskiössä ovat paitsi kustannustehokkaat, tehdasrakenteiset autonvalmistajien uusimpiin malleihin pohjautuvat kilpa-autot, myös eri automallien keskinäinen tasaväkisyys. Mitä autojen kehitykseen kuuluu, mikä on BoP ja miten se määräytyy?

BoP eli Balance of Performance on saman luokan autojen keskinäiseen tasaväkisyyteen tähtäävä järjestelmä, joka on käytössä maailmanlaajuisesti monissa eri prototyyppi-, urheiluauto- sekä vakioautosarjoissa. TCR-luokan autoissa BoP:n tarkoituksena on tasapainottaa eri autonvalmistajien autoja tasaväkisiksi keskenään muuttamalla autojen minimipainoa, tehoa, sekä maavaraa.

JAS Motorsportin kehittämä uusi TCR-luokan Honda Civic Type R FL5 Pininfarinan tuulitunnelissa. Kuva: TCR.

Tänä keväänä luokitellaan kaksi uutta TCR-luokan autoa, FL5-sukupolven Honda Civic Type R TCR sekä kiinalaisvalmistaja Lynk & Co:n 03 Evo TCR. Luokittelun yhteydessä autoille lasketaan BoP-arvot muihin TCR-luokan autoihin verrattuna. Prosessi aloitetaan testaamalla moottoreita testipenkissä, kummankin uuden tulokkaan kohdalla ORAL Engineeringin tiloissa Italian Modenassa. Tämän jälkeen 03 Evo ja Type R kävivät niin ikään italialaisen Pininfarinan tuulitunnelissa, jossa tehtiin ilmanvastus- ja downforcemittaukset. Lopuksi luokiteltavia autoja verrataan muihin TCR-autoihin, joista yksi on valittu kontrolliautoksi ja jota vasten kaikkien muiden arvoja peilataan.

Teorian jälkeen seuraa käytäntö. Autoja testataan TCR:n kontrollikuljettajien toimesta, kuten alla olevalla videolla Renault Megane TCR:ää, ja lopulta auton suorituskyvyn mukaan määritetään tasapainottavat ominaisuudet kullekin automallille. Tasapainottavia ominaisuuksia ovat seuraavat:

  • Minimipainon lisääminen tai vähentäminen -10kg- +70kg
  • Auton maavaran lisääminen tai vähentäminen +-20mm (kontrolli 80mm)
  • Auton tehojen muuttaminen 2,5% pykälillä välillä 90% – 102,5%
  • Pienemmät turboahtimen paineiden tasot edellämainittujen tehotasojen välillä
Kiinalaisvalmistaja Lynk & Co:n toisen sukupolven TCR-auto 03 Evo Pininfarinan tuulitunnelissa. Kuva: TCR

Esimerkiksi elokuun 12. päivä 2020 edellisen sukupolven Lynk & Co 03 TCR:n minimipainoksi määritettiin 1325kg, kun taas Honda Civic Type R FK7 sekä Cupra Leon Competicionin minimipainoksi merkattiin 1305kg. Hyundai i30 N:n maavaraksi asetettiin korkein arvo 90mm, kun taas sekventaalivaihteiset Audi RS3, Cupra Leon Competicion sekä Volkswgen Golf GTI saivat maaravakseen pienimmän arvon 60mm. Kansainvälinen promoottori voi tarvittaessa myös muuttaa autojen BoP-arvoja kesken kauden sekä antaa eriävät arvot kestävyyskilpailuihin, kuten Nurburgringin 24 tunnin ajoihin tai Barcelonan 12 tunnin ajoihin.

Linkki TCR-sarjan uutisiin uusien autojen luokituksesta.

Linkki elokuun 2020 BoP-arvoihin.

search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close