TCR Finlandin avauskaudella luvassa sukupolvien välistä kädenvääntöä

TCR Finland saa vahvaa vahvistusta pitkän linjan kilpa-autoilijaperheestä, kun Suomen vakioautosarjan mestari kausilta 1987 ja 1988 sekä The Gran Turismo -luokan SM-kakkonen vuosilta 2020 ja 2021 John K. Westman sekä hänen poikansa, Emil Westman, The Gran Turismo -luokan mestari vuosilta 2019-2021 ja Porsche Sprint Challenge NEZ -sarjan kauden 2016 voittaja, kilpailevat FRC:ssä tulevalla kaudella.

Pitkän linjan autourheilija John K. Westman on kilpaillut viime vuosina monenlaisella kalustolla Suomen ja Baltian radoilla. Westmanin kiinnostus TCR-autoihin alkoi jo luokan ensimmäisellä kilpailukaudella.

-Olen seurannut TCR-sarjoja alusta alkaen. Ensikosketuksen TCR-autoihin saimme vuonna 2016, kun kävimme Emilin kanssa ajamassa Saksan TCR-sarjan kauden päätösosakilpailun Hockenheimissa Lehtonen Motorsportin Cupralla. Emil oli juuri voittanut Porsche Sprint Challengen, ja kilpailu Antti Burin tallikaverina Lehtonen Motorsportilla oli palkintomatka voitosta. Muutamaa vuotta myöhemmin hankimme kaksi Cupraa Suomeen. Olemme odottaneet TCR-autojen saapumista Suomeen jo hetken. Emilin ajamiset ovat innostaneet minuakin taas ajamaan, John K. Westman kertoo.

Emil Westman Ahveniston lähtöviivalla. Ovea auki pitää Emilin isä John K. Westman. Kuva: Pertti Kangasniemi

Monenlaisella kalustolla ajanut ja menestynyt Westman pitää TCR-luokan valintaa oikeana Suomen radoille.

-TCR on kustannustehokas vaihtoehto ja täysin toimiva valinta Suomen olosuhteisiin. Se tuo enemmän kilpailua, autot ovat näyttäviä ja tehdasrakenteisia kilpa-autoja sekä ovat luonnollinen porras ylöspäin V1600-autosta ponnistavalle nuorelle kuljettajalle. Autot ovat keskenään tasaväkisiä, ja maailmanlaajuisena luokkana ajaminen ulkomailla helpottuu huomattavasti, Westman sanoo.

Nuorempaa sukupolvea edustaa John K.:n poika Emil Westman. Myös Emil nostaa esille TCR-luokan mahdollisuuksia Suomessa.

-Odotan mielenkiinnolla mitä kausi tuo tullessaan. Pienen hiljaiselon jälkeen Suomen radoilla alkaa taas tapahtua, mikä on lajille hyvä asia. Kilvanajon kannalta TCR-autot ovat todella hyviä niiden ollessa tasaisia keskenään ja vähän helpompia ajaa kuin esimerkiksi Porschet.

Emil Westman ja Porsche 991.2 Cup. Kuva: Emil Westman Official Facebook.

Kolmella The Gran Turismo -luokan sekä muun muassa Porsche Sprint Challengen ja V1600-luokan mestaruuksilla nuorempi Westman on jo kokenut kuljettaja, ja tavoitteet ovat nuorella miehellä ennen alkavaa kautta korkealla. Kokemusta TCR-autoista Emilillä on Saksassa ajetun osakilpailun lisäksi valikoiduista Baltian sarjan sekä avoimen luokan osakilpailuista.

-Vaikea sanoa etukäteen tavoitteita ensi kaudelle, kun ei tiedetä vielä keitä viivalla on ja millä kalustolla. Toki aina kun ajetaan, niin pyritään menestymään parhaan mukaan ja toki tähdätään sinne kärkipäähän. Toivotaan, että saadaan hyvä osanotto luokkaan.

Westmanit nähdään TCR Finland -sarjassa tulevalla kaudella Cupra TCR DSG -autoilla. Emil Westman kilpailee numerolla 14, ja John K. Westman numerolla 29.

Emil Westmanin keltainen Cupra TCR DSG Alastaron Sample Dayssä. Kuva: Petro Piilo/AKK.
search previous next tag category expand menu location phone mail time cart zoom edit close